Friday, May 24, 2024

nr.1 : めっちゃ


The word “meccha” is originally Osaka/Kansai dialect.

Yet, I heard that this word is now used widely, no longer only in Kansai area.

A couple minutes ago, I watched one My hero academia (https://www.imdb.com/title/tt5626028/) episode, and in the episode, Izuku-kun used 「めっちゃ」 in Non-Kansai dialect way.

In Osaka/Kansai dialect, the word's accent/pitch is :
_ _  ̄ (low, low, high).
But how Izuku-kun pronounced was :
 ̄ _ _ (high, low, low).

It was the first time for me to hear めっちゃ in Non-Kansai dialect accent in an anime episode.
I found that it is really interesting for me as an Japanese teacher, also as an Osaka/Kansai dialect native-speaker.



「めっちゃ」という言葉は元々大阪弁/関西弁でしたが、近年は関西以外の地域でも使われるようになってきたと聞いていました。

数分前、「僕のヒーローアカデミア」というアニメ(https://www.imdb.com/title/tt5626028/)を見ていたら、出久くんが、「めっちゃ」を、関西弁ではない言い方で使っていました。


関西弁では、「めっちゃ」のピッチ/アクセントは
_ _  ̄ (低, 低, 高) です。
でも、出久くんは
 ̄ _ _ (高, 低, 低) で発音していました。

これは、私がアニメで初めて関西弁ではないピッチ/アクセントの「めっちゃ」を耳にした機会で、日本語教師としても、関西弁の「母語話者」としても、興味深く感じました。


Go to → nihongo.is